En gresk påske i bilder

Påsken i år feirer jeg og mamma med en 5dagers tur til Athen! Det ble en koselig tur med shopping og litt gammel historie! Athen er utrolig fin by, og når vi reiste var det da turister og god temperatur. Vi bodde på Central hotell som ligger i gamlebyen og kort avstand til butikker, Akropolis og kollektivtransport.

Untitled

Vi kom fram til Athen ettermiddag, etter å ha mellomlandet i Brussel. Da dro vi rett til hotellet, la fra oss bagasjen og gikk ut for å spise middag og titte litt i butikker, denne kvelden falt valget på en italiensk pizzaresturant, de hadde både god pizza og god dessert! Kan også legge til at hotellet hadde den minste heisen jeg har sett.

Tirsdag var det tidlig opp, spise frokost på hotellet før vi satt oss på sightseeing-bussen opp til Akropolis. Der jeg kom gratis inn med mitt norske skolebevis! Her i Oslo, får jeg ikke brukt skolebeviset til noe som helst omtrent, men i Athen fikk jeg altså gratis inngang til Akropolis og flere andre turistattraksjoner. Vi brukte ett par timer på Akropolis og jeg fikk tatt noen bilder, før vi satte oss pa bussen igjen for å hoppe av på «Panatheanic Stadium». Der vi var innom museet og satt oss på tribunen for å planlegge resten av dagen. Vi gikk til Zeustempelet og videre til den berømte sandalbutikken. Samme butikken som blant annet John Lennon har shoppet, og derfor måtte jeg jo ta ett bilde sammen med eieren! Resten av dagen gikk med til shopping og mat fra en sidegate-resturant, før vi tok tidlig kvelden.

Onsdag var det også tidlig opp, spise frokost og hive seg på sightseeing-bussen til Piraeus. Når vi kom tilbake til Syntagma Square, så vi på vaktskifte foran parlamentsbyggningen, for vi gikk inn i National Garden for å finne skilpaddene. De fant vi etter mye leting og det var ett ganske trist syn for å være ærlig, møkkete vann og de sa ganske triste ut. Etter det gikk vi gjennom gamlebyen, Plakaen for shopping og spiste Gyros på en an resturantene som ligger der. Og det var en av de beste Gyrosene jeg har spist! Litt anderledes enn de don selges i Torggata i Oslo.

Torsdag vår tid for litt mer shopping og vi tok t-banen til to kjøpesentre som ligger litt utenfor Athen, og endelig fikk jeg shoppet litt også! Jeg handlet meg noen nye klær på Pull & Bear! Ellers skjedde det ikke så veldig mye mer denne dagen!

Fredag var opp tidligere enn de andre dagene, pakke, spise frokost og hive seg i en taxi til flyplassen. På vei hjem mellomlandet vi i Danmark, der jeg så vidt rakk å kjøpe en Starbucks-kopp for vi tok flyet hjem til Oslo! Og dermed var ferien over.

Resten av bildene kan du se på Flickr.

De siste dagene har jeg slappet av, redigert bilder og spist påskegodt! Og i morgen begynner skolen igjen for fullt, med prøve eksamen i media. Hvordan har påsken din vært? 🙂